Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Het boek Borderline van Jaap Spaans en Erwin van Meekeren is bedoeld voor mensen met een borderlinestoornis of met klachten die daarop lijken. Het kan worden gebruikt als aanvulling op een professionele behandeling, maar is ook geschikt als zelfhulpboek. Borderline, een complex verhaalVeel mensen hebben last van heftige emoties en terugkerende conflicten. Wanneer dit al te vaak en in extreme mate voorkomt, kan het gaan om een borderlinestoornis, zoals deze persoonlijkheidsproblematiek wel wordt genoemd. Borderline is een complexe stoornis, omdat zich daarbij vrijwel alle psychische aandoeningen kunnen voordoen, zoals depressie, angst- en eetstoornissen. Mensen die kampen met borderline willen graag hechte relaties aangaan, maar zijn daar tegelijk benauwd voor. Hierdoor kunnen emotionele crises ontstaan, waardoor bestaande relaties (verder) verstoord raken en men steeds meer in een isolement raakt.
Psychiatry --- borderlinesyndroom --- Borderlinesyndroom --- borderlinestoornis --- 616.891.4 --- Borderline syndroom --- 616.2 --- Emoties --- Conflicthantering --- Borderlinestoornis --- Zelfhulp --- Zelfhulpgroepen --- borderline persoonlijkheidsstoornis (BPS) --- Emotie --- Borderline-persoonlijkheidsstoornis --- Zelfhulpgroep
Choose an application
Ouderenzorg --- Gerontologie --- Geriatrie --- 616-053.9 --- #KVHB:Geriatrie --- 605.93 --- geriatrie --- Psychogeriatrie --- Geriatrics --- ouderdomsziekten, geriatrie
Choose an application
General biochemistry --- bloedgroepen --- hemostase --- biochemie --- Clinical chemistry --- Pathological haematology --- trombosen --- hematologie --- WBC (witte bloedcellen) --- geneeskunde --- cardiovasculaire aandoeningen --- Hematologie --- 611.018.5 --- biologie --- bloedtransfusie --- erytrocyten --- pathologie --- trombose --- witte bloedcellen --- 616.15 --- Bloedgroepen --- Erytrocyten --- Hemopoïese --- Hemostase --- Trombose --- Uitstrijkpreparaten --- 616.1 --- Hematologie: laboratoriumdiagnostiek --- klinische chemie --- Bloed --- Bloedonderzoek --- Bloedcellen
Choose an application
Healing of wounds --- Lesions et blessures--Traitement --- Wondbehandeling --- Wonden--Behandeling --- Wound healing --- Wound repair --- 613.2 --- verpleegkunde --- wondverzorging --- 613.21 --- MRSA (Methicillineresistente Staphylococcus Aureus) --- honing --- ontsmettingsmiddelen --- postoperatieve wondinfectie --- vacuüm assisted wound closure --- wondinfectie --- zuurstoftherapie --- 616.001 --- 616.083.04 --- Infectiepreventie (desinfectie) --- Wondinfectie --- Wondzorg --- 616.083 ) Wondverzorging --- antiseptica --- infecties --- ontsmettingsmiddel --- wondinfectie (gez) --- wondverzorging (gez) --- 613.9 --- Infectieziekten --- Preventie --- Verpleegkunde --- 613.6 --- stafylokokkeninfectie (MRSA) --- vacuum assisted closure --- verbanden --- Medische hygiëne ; ziekenhuizen --- Postoperatieve wondinfectie --- Wondinfecties --- Wondverzorging --- Ziekenhuishygiëne --- 606.3 --- verpleegkunde - inleidingen --- Basisverpleegkunde - Verpleegkundige interventies --- (zie ook: wondinfectie) --- (zie ook: postoperatieve wondinfectie) --- postoperatief --- Hygiene. Public health. Protection --- Nursing --- wondzorg --- Infection --- Prevention --- Wounds and injuries --- Care and hygiene --- Provincie West-Vlaanderen
Choose an application
Inhoudsopgave1 Slikstoornissen2 Begrippen en definities1. Algemene begrippen2. Begrippen in het kader van de diagnostiek3. Begrippen in het kader van de behandeling3 Anatomische en fysiologische aspecten1. Anatomische aspecten2. Terminologie luchtweg en voedselweg3. Fysiologie van het slikproces4. De rol van de craniale zenuwen4 Oorzaken van slikproblemen1. Neurogene dysfagie2. Structurele dysfagie3. Presbyfagie5 Stoornissen en disfuncties1. Algemene symptomen2. Disfuncties en symptomen met betrekking tot een gestoorde orale fase3. Disfuncties en symptomen met betrekking tot een gestoorde faryngeale fase4. Disfuncties met betrekking tot een gestoorde oesophageale fase5. Checklist voor slikstoornissen6 Diagnose van slikstoornissen1. Stroomdiagram verpleegkundige zorg2. Logopedisch onderzoek3. NKO-onderzoek4. Radiologisch onderzoek (VFES)7 De behandeling van slikproblemen1. Multidisciplinaire behadeling2. Medische behandeling3. Logopedische behandeling4. Dieet5. Verpleegkundige aspecten6. Andere betrokken disciplines8 Casussen1. Casus 1: CVA2. Casus 2: Presbyfagie3. Casus 3: ALS4. Casus 4: Chronische dysfagie9 Besluit10 Appendix1. Aangepaste voeding2. Aangepast materiaal3. Sondevoeding: vragen en antwoorden4. Websites over dysfagie
Geneeskunde --- Médecine --- Slikstoornissen --- #KVHB:Slikstoornissen --- revalidatie --- slikken --- slikstoornissen --- 605.13 --- 613.21 --- casestudies --- gastro-enterologie --- geneeskunde --- 616.32 --- Slikproblemen (slikstoornissen, dysfagie) --- 616.083 ) Basisverpleegkunde --- dyslexie --- reflexen --- tracheostomie --- verpleegkundige handelingen --- Ziekten van de spijsverteringsorganen --- 605.4 --- amyotrofe lateraal sclerose --- cerebrovasculair accident (CVA, hersenbloeding, hersenischemie, passagère cerebrale ischemie) --- dysfagie --- ziekten van de spijsverteringsorganen --- Ziekten van spijsverteringsorganen - Gastro-enterologie --- Basisverpleegkunde - Verpleegkundige interventies --- Slikstoornissen. --- Hygiene. Public health. Protection --- Neuropathology
Choose an application
DEEL I ALGEMEEN 1 Gezondheid, ziekte en ziekteverloop 2 Geneeskunde3 Medische microbiologie4 Afweer van het menselijk lichaam en immunopathologie5 Algemene oncologie6 Algemene farmacologieDEEL II KLINISCH OBSERVEREN7 Veranderingen en afwijkingen aan de huid8 Circulatie 9 Cyanose10 Stoornissen in het zuur-base-evenwicht11 Ziekteverschijnselen vanuit de longen en luchtwegen12 Stoornissen in de temperatuurregulatie 13 Verschijnselen vanuit het spijsverteringskanaal ten gevolge van ziekten14 Icterus15 Stoornissen in mictie, uiterlijk en samenstelling van urine16 Peritonitis en ileus17 Ziekteverschijnselen vanuit zenuwstelsel en zintuigen18 Slaap en slaapstoornissen19 De oudere mens, sterven en de dood
microbiologie --- pathologie --- Pathology --- farmacologie --- Ziekteleer --- 616 --- Pathologie --- Pathologische anatomie (anatomie (pathologische)) --- Diagnostiek --- Fysiologie --- Geneesmiddelen --- Gezondheidszorg --- Verpleegkunde --- PHL-Healthcare 13 --- verpleegkunde --- fysiologie --- Geneeskundige specialismen --- Medicatie --- Farmacologie --- 604 --- cardiovasculaire aandoeningen --- cyanose --- dermatologie --- gastro-enterologie --- geneeskunde --- geneeskunde specialismen --- geriatrie --- gerontologie --- gezondheid --- icterus --- immunologie --- immunopathologie --- neurologie --- oncologie --- pneumologie --- slaapstoornissen --- sterven --- thermoregulatie --- urologie --- Geneeskundig specialisme --- Geneesmiddel
Choose an application
In dit boek is de basiszorg op systematische wijze uitgewerkt. Basisverpleegkunde behandelt de verschillende rollen van de verpleegkundige bij het verlenen van de basiszorg volgens de gezondheidspatronen van Gordon.Ieder hoofdstuk is opgebouwd volgens de fasen van het methodisch systematisch handelen van de verpleegkundige. Het verzamelen van gegevens, verpleegkundige diagnoses en verpleegproblemen, beoogde resultaten, interventies en evaluatie komen aan bod. Wanneer dit relevant is, wordt aandacht besteed aan de verschillende domeinen van het verpleegkundig handelen. Belangrijke domeinen zijn de beroepscontext, plannen van verpleegkundige zorg, preventie en GVO, coördinatie, continuïteit en kwaliteitszorg. Het boek bevat voorbeelden van evidence based verplegen en diverse best practices. Tot slot komen in een apart hoofdstuk integrale aspecten van de basiszorg aan de orde. Bij ieder hoofdstuk is een literatuurlijst opgenomen.
Nursing --- basisverpleegkunde --- Verpleegkunde --- 613.2 --- verpleegkunde --- Gordon methode --- gezondheidszorg --- verpleegkundige interventies --- 616.083.0 --- Basisverpleegkunde --- 616.052 ) Kinderverpleegkunde --- basisverpleegkunde (gez) --- didactisch proces (gez) --- kinderverpleegkunde --- pediatrie --- systematisch verpleegkundig handelen (gez) --- verpleegkundige interventies (gez) --- Basiszorg --- verpleegkunde - inleidingen --- Inleidingen - Hand- en leerboeken --- departement Gezondheidszorg 07 --- verpleegkundige handelingen --- verpleegmethoden --- verpleegtechnieken --- PXL-Handboeken --- Gezondheid --- Verpleegkunde (basis) --- Verpleegplan --- Verpleegprobleem --- Gezondheidsvoorlichting en -opvoeding --- Voedingshygiëne --- Stofwisseling --- Uitscheidingsstelsel --- Activiteiten Dagelijks Leven --- Slapen --- Zintuigen --- Psychomotorische ontwikkeling --- Rollenpatronen --- Seksualiteit --- Stress --- Ethiek --- 613.21 Basisverpleegkunde, procedures en interventies --- Activiteiten Dagelijks Leven (ADL) --- ademhaling --- cognitie --- evidence based nursing --- seksualiteit --- slaap --- systematisch verpleegkundig handelen --- uitscheiding --- verpleegkundige diagnose --- verpleegplan --- voedingsleer --- waardenbeleving* --- waarnemen en observeren --- zelfhulp --- ziekenhuisverpleegkunde --- Gezondheidsopvoeding --- Zintuig --- Rolpatroon --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Drank --- Volwassene
Choose an application
Handleiding voor leerkrachten (Lichamelijke Opvoeding) en directies met praktische tips en uitgewerkte lessen en werkbladen voor het lager onderwijs. Klaar voor gebruik. Hoe kan je sport en beweging via de school promoten? Hoe kan je het sportaanbod vergroten zonder al te veel middelen of materialen? Hoe kan je de kinderen en hun ouders overtuigen van het belang van sporten en bewegen? Hoe krijg je alle kinderen - ook buiten de school - aan het bewegen? Hoe motiveer je kinderen, collega's en ouders om samen aan een gezonde levensstijl te werken? Hoe bereik je via deze fysieke activiteit ook belangrijke cognitieve en socio-affectieve doelstellingen? Op alle voorgaande vragen geeft dit boek een duidelijk antwoord, niet alleen in theorie maar vooral ook aan de hand van uitgewerkte praktijkvoorbeelden. Je krijgt als lezer concrete richtlijnen om een bewegingsprogramma op school uit te werken en uit te voeren: - richtlijnen om meer beweging te promoten tijdens de les lichamelijke opvoeding - richtlijnen om beweging te promoten tijdens de speeltijden en middagpauze - uitgewerkte lessen bewegingsopvoeding die een actieve levensstijl promoten - tips om kinderen sportief en actief huiswerk mee te geven Deze handleiding is het resultaat van een studie in opdracht van het Steunpunt Sport, Beweging en Gezondheid (www.steunpuntsbg.be) dat onder de bevoegdheid staat van de minister van Sport en wordt gevormd door de Vakgroep Sport- en bewegingswetenschappen (UGent), de Faculteit Bewegings- en Revalidatiewetenschappen (KULeuven) en de Faculteit Lichamelijke Opvoeding en Kinesitherapie (VUBrussel). De handleiding kwam tot stand aan de UGent en werd uitgewerkt door doctoraatsonderzoeker Stefanie Verstraete onder leiding van de promotoren Prof. Dr. Ilse De Bourdeaudhuij, Prof. Dr. Dirk De Clercq en Prof. Dr. Greet Cardon
Bewegingsopvoeding --- Bewegingsrecreatie. --- Sport --- Basisonderwijs. --- Kinderen. --- 372.879.6 --- #SMV:agogiek --- #SMV:categorie --- 616.2 --- 617.1 --- Balspelen --- Basisonderwijs --- Bewegingsoefeningen --- Bewegingsspelen --- Gezondheid --- Jeugd --- Lager onderwijs --- Lichamelijke opvoeding --- 477.8 --- 616 --- Bewegen --- Didactiek --- Gezondheidsvoorlichting en -opvoeding --- Handboek/cursus --- Speelplaatsen --- Wereldoriëntatie --- 796.04 --- Bewegingsonderwijs --- Eindtermen --- Onderwijs --- Promotie --- Lichamelijke opvoeding; ba.o. --- D060908.jpg --- Lichamelijke opvoeding: didactiek lagere school --- 372.879.6 Lichamelijke opvoeding. Didactiek van de lichamelijke opvoeding --(niet-universitair onderwijs) --- Lichamelijke opvoeding. Didactiek van de lichamelijke opvoeding --(niet-universitair onderwijs) --- Gymnastiek; algemeen --- Sport; algemeen --- Lichaamsoefening en sport; algemeen --- lager onderwijs --- Didactics of sports and games --- bewegingsopvoeding --- Didactics of primary education --- Bewegingsopvoeding ; didactiek --- Didactiek van sport en spel --- Didactiek van het lager onderwijs --- lichamelijke opvoeding --- Lichamelijke opvoeding; ba.o --- Bewegingsrecreatie --- Bewegingsspel --- Voeding --- Gedrag --- Technologie --- Maatschappij --- Drank --- Jongere
Choose an application
Eén op drie thuiswonende 65-plussers valt minimum eenmaal per jaar, bij de 80-plussers stijgt dit cijfer tot helft. Valincidenten gaan vaak gepaard met ernstige gevolgen op fysiek,psychologisch, sociaal en economisch vlak. Via een multidisciplinaire en multifactoriële aanpak kan men valincidenten drastisch verminderen.
Bejaardenzorg --- Soins aux personnes âgées --- Thuiszorg ; ouderen --- Valpreventie --- Accidental Falls --- Geriatric Assessment. --- Risk Management --- Aged. --- Aged, 80 and over. --- 65.015.1 --- Academic collection --- bejaardenzorg --- valpreventie --- 605.93 --- bejaarden --- geriatrische verpleegkunde --- thuiszorg --- vallen --- 614.25 --- (bejaarden) ((ouderen)) --- 616.053.9 --- Bejaarden (ouderen) --- Vallen --- bejaarden (ouderen) --- ongevallen thuis --- risicoanalyse --- Centenarians --- Nonagenarians --- Octogenarians --- Oldest Old --- Centenarian --- Nonagenarian --- Octogenarian --- Longevity --- Elderly --- Geriatrics --- Assessment, Geriatric --- Assessments, Geriatric --- Geriatric Assessments --- prevention & control. --- methods. --- Methodeleer. Vereenvoudiging van de arbeid --- ouderdomsziekten, geriatrie --- Ouderengezondheidszorg --- Thuiszorg --- ouderen --- ouderen. --- Ouderen. --- geriatrie --- Geriatric Assessment --- Aged --- Aged, 80 and over --- prevention & control --- methods --- bejaarden (gez) --- evenwicht (gez) --- geriatrische verpleegkunde (gez) --- vallen (gez)
Choose an application
Nederland telt meer dan 850.000 ouders met een psychische stoornis. Zo'n ziekte heeft uiteraard invloed op de jeugd van hun kinderen. Een groot deel van deze kinderen groeit desondanks op tot evenwichtige volwassenen, terwijl een ander deel vroeg of laat in het leven te maken krijgt met de uiteenlopende gevolgen van hun jeugdervaringen. In dit boek komen de factoren die hierbij een rol spelen ruimschoots aan bod.In Leven met een psychisch zieke ouder laat gezondheidspsycholoog Sandra van Gameren zien hoe je deze kinderen – ook wel aangeduid met 'koppers' (kopp kinderen van ouders met psychiatrische problemen) – kunt helpen hun veerkracht te behouden. Aan de hand van een tiental ervaringsdeskundigen weet zij een goed beeld te schetsen van de realiteit van een kopp–jeugd en de uitwerking die zo'n jeugd kan hebben op de rest van iemands volwassen leven. Het boek laat zien hoe, naast de zieke en gezonde ouder, andere volwassenen een kopper tijdens zijn/haar jeugd kunnen bijstaan en er zo voor kunnen zorgen dat het kind een manier vindt om met de thuissituatie om te gaan.
Psychiatry --- KOPP (Kinderen van Ouders met Psychiatrische Problemen) --- coping --- ouders-kind relatie --- psychopathologie --- Psychiatrie --- Bejaarden --- Bejaardenproblematiek --- Bejaardenpsychologie --- Kinderen van psychiatrische patiënten. --- Psychische stoornissen --- Ouders. --- ouder-kind relatie --- geestelijke gezondheidszorg --- psychiatrie --- #KVHB:KOPP-kinderen --- #KVHB:Psychiatrie --- KOPP-kinderen (kinderen van ouders met psychiatrische problemen) --- 606.86 --- kinderen van psychiatrische patiënten (ler) --- kopp (gez) --- psychiatrische patiënt (gez) --- 616.89 --- KOPP --- Kinderen --- Risico's --- Rouwproces --- Verslaving --- ouder-kind relatie (moeder-kind relatie) --- ziektebeleving --- gezinssociologie --- psychiatrische patiënt --- Psychology. --- Popular Science in Psychology. --- Behavioral sciences --- Mental philosophy --- Mind --- Science, Mental --- Human biology --- Philosophy --- Soul --- Mental health --- Oudere --- Ouderenproblematiek --- Ouderenpsychologie --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|